15 Μαρτίου 2009

Δωστε μια Νέα Πνοή στην Επιχείρησή σας

Άρθρο του Σωτήρη Ζέλου, Web Development Manager της IntelliSoft που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Venetico τον Μάρτιο - Απρίλιο του 2009.

Η απόφαση για την δημιουργία εταιρικού web site είναι πράγματι επιτακτική ανάγκη;

Η γρήγορη ανάπτυξη της αγοράς του internet βάζει τον σημερινό επιχειρηματία μπροστά στο δίλημμα της επέκτασης των δραστηριοτήτων της επιχείρησης στον τομέα των νέων τεχνολογιών. Το ερώτημα «να έχω ή να μην έχω web site» δεν επιδέχεται σήμερα παρά μόνο μια απάντηση. Όμως η υπόθεση web site δεν είναι τόσο απλή όσο μπορεί να φαίνεται με πρώτη ματιά.

Σε αυτό το άρθρο θα προσπαθήσουμε να θίξουμε μερικά από τα ζητήματα που η απάντησή τους έχει καθοριστική σημασία σε μια τέτοια απόφαση.

To internet στην Ελλάδα και τον κόσμο σε νούμερα

Για το πρώτο τρίμηνο του 2008 η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία δίνει τα ακόλουθα στοιχεία όσον αφορά την χρήση του internet για εμπορικούς σκοπούς.
Τα άτομα ηλικίας 16 – 74 ετών που χρησιμοποίησαν το internet ανήλθαν στα 3.643.073 και από αυτά οι 499.065 πραγματοποίησαν αγορές, δηλαδή το 13,7%.

Αυτά τα νούμερα, αν και σημαντικά μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα περυσινά που ανερχόταν σε 2.681.000 χρήστες και 321.720 από αυτούς να έχουν κάνει αγορές δηλαδή το 12.4% σε έρευνα της Κοινωνία της Πληροφορίας, υπολείπονται πολύ των αντίστοιχων προηγμένων διεθνών αγορών.

Αναφέρουμε για παράδειγμα ότι το ποσοστό των χρηστών του internet που πραγματοποίησαν αγορές σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η εταιρεία δημοσκοπήσεων Nielsen, ανήλθε τον Ιανουάριο του 2008 σε 99% για την Νότια Κορέα, 97% για την Αγγλία, την Γερμανία και την Ιαπωνία 94% για τις ΗΠΑ, ενώ οι χρήστες που πραγματοποίησαν αγορές από 627 εκατομμύρια σε 875 εκατομμύρια μέσα στα δύο τελευταία χρόνια μια άνοδος 40% που δείχνει και την τεράστια δυναμική αυτής της αγοράς.

Νέα αγορά.

Η είσοδος στην αγορά του internet παρέχει σημαντικές ευκαιρίες επέκτασης της σφαίρας επιρροής για τις μεγάλες αλλά και τις μικρές επιχειρήσεις και καταστήματα. Είναι διαδεδομένη, αλλά λανθασμένη, η εντύπωση της εύκολης επιτυχίας στην αγορά του internet. Αυτό που δεν πρέπει να παραγνωρίζεται είναι ότι ο ανταγωνισμός είναι παρόν. Μια καλή θέση σ’ αυτήν την αγορά δεν εύκολο να κατακτηθεί. Αν η επιχείρηση εμπορεύεται αγαθά και υπηρεσίες στο internet πρέπει να αποδείξει ότι είναι καλύτερα από αυτά εκατοντάδων ή και χιλιάδων ανταγωνιστών. Είναι λάθος να υποθέσει κανείς ότι το «καλό» προϊόν μιλάει από μόνο του όπως πιθανώς να το κάνει στο πραγματικό κατάστημα. Η επιτυχής προώθηση ή πώληση των προϊόντων της επιχείρησης δεν είναι δυνατή χωρίς ένα δυνατό σχεδιασμό που θα μπορεί να το εγγυηθεί.

Από την άλλη μεριά, υπάρχουν μεγάλες ευκαιρίες για την πώληση και την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών που δεν έχουν το ανάλογό τους στην μη δικτυακή αγορά.

Ο αριθμός των πελατών.

Είναι κοινή πεποίθηση ότι ο αριθμός των πιθανών πελατών είναι μεγαλύτερος για ένα internet shop. Η λέξη κλειδί σε αυτή την υπόθεση είναι το «πιθανός». Ναι, κανονικά στους πιθανούς πελάτες περιλαμβάνεται το σύνολο της κοινότητας του internet. Αλλά πόσοι από αυτούς θα επισκεφθούν πραγματικά το κατάστημα μας; Είναι πιθανόν αυτός ο αριθμός να είναι μικρότερος από τους πελάτες του πραγματικού καταστήματος. Πολλά sites απλώς είναι χαμένα στα βάθη του internet. Ο αριθμός των πελατών εξαρτάται από την ποιότητα της σχεδίασης, την προβολή και την προσεκτική ενημέρωση του site. Αλλιώς το site δεν θα αξίζει τον κόπο και το κόστος που θα επενδυθεί σε αυτό όσο μικρό και αν είναι.

Η εικόνα της επιχείρησης.

Το web site της εταιρείας πρέπει να πληροί τις παρακάτω προϋποθέσεις:
Πρέπει να ενισχύει την θέση της εταιρείας στην αγορά.
Να είναι ένα εύχρηστο εργαλείο marketing για την επιχείρηση.
Να προωθεί την ταυτότητα της εταιρείας (branding) και να δημιουργεί ισχυρή εικόνα γι αυτήν στους επισκέπτες του και τους συνεργάτες της επιχείρησης.
Αυτοί οι στόχοι μπορούν να πραγματοποιηθούν μόνο με ένα καλοσχεδιασμένο και σωστά συντηρούμενο site. «Φτωχή» σχεδίαση το πιθανότερο είναι να οδηγήσει σε λάθος εικόνα για την επιχείρηση και να βλάψει την γενική εικόνα της.


Περισσότερες δυνατότητες για τους πελάτες

Τα web sites προσφέρουν γρήγορη πρόσβαση στις πληροφορίες της εταιρείας και εξασφαλίζει την επικοινωνία μεταξύ προμηθευτών και πελατών. Η οικονομία χρόνου και κόστους προσελκύει όλο και περισσότερους νέους πελάτες στην επιχείρηση και ενδυναμώνει τις σχέσεις με του ήδη υπάρχοντες.

Η λειτουργία ενός web site οδηγεί πολλές φορές σε νέα προϊόντα και υπηρεσίες που με την σειρά τους οδηγούν σε αναδιοργάνωση της επιχείρησης και επέκταση της δικτυακής παρουσίας της προσφέροντας περισσότερη δουλειά για την πραγματική επιχείρηση.

Άμεση ενημέρωση

Τα web sites παρέχουν ένα εύκολο τρόπο στην πληροφόρηση των πελατών για τα εταιρικά νέα, τις αλλαγές στα παρεχόμενα προϊόντα και υπηρεσίες σε τυχόν ειδικές προσφορές και πωλήσεις. Στην μη δικτυακή αγορά δεν υπάρχει εργαλείο που να μπορεί να διοχετεύσει τις αντίστοιχες πληροφορίες με αυτήν την ταχύτητα. Βέβαια για να επιτευχθεί αυτό πρέπει η πληροφορίες που παρέχει το web site να ανανεώνονται διαρκώς. Μη ενημερωμένο web site παρέχει λάθος πληροφόρηση στον πελάτη και μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα. Ενημέρωση και συντήρηση πρέπει να διενεργούνται σε τακτή βάση.

Επτά μέρες την εβδομάδα, 365 μέρες τον χρόνο

Τα web sites παρέχουν πληροφορίες και υπηρεσίες στους πελάτες 24 ώρες την ημέρα, κάθε ημέρα του χρόνου. Έξω από το Internet η δυνατότητα λειτουργίας 24 ώρες την ημέρα 365 ημέρες τον χρόνο απλά δεν υπάρχει. Φυσικά υπάρχει η πιθανότητα αναπάντεχης διακοπής της λειτουργίας ενός web site για τεχνικούς λόγους σε στιγμές που η παρουσία του πιθανώς να είναι απολύτως απαραίτητη. Η σωστή πρόβλεψη τεχνικής συντήρησης και επίβλεψης ενός web site είναι απαραίτητη για την απρόσκοπτη λειτουργία του και την έγκαιρη αποκατάσταση τέτοιων έκτακτων περιστατικών.

Μικρό αρχικό κεφάλαιο επένδυσης

Η απαιτούμενη αρχική επένδυση για ένα τυπικό e-commerce site μια μικρής επιχείρησης δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλο. Το κόστος κυμαίνεται από 1.500€ έως 5.000€. Στο κάτω όριο αυτού του κόστους θα βρείτε έτοιμες λύσεις με τυπικό design ενώ στο άλλο άκρο σχεδίαση που θα αντιστοιχεί στο ύφος και την εικόνα της επιχείρησής σας. Τα δε έξοδα φιλοξενίας του web site σε κάποιον παροχέα δεν ξεπερνούν τα 200€ με 300€ τον χρόνο.
Φυσικά ένα επιτυχημένο web site προϋποθέτει και επενδύσεις στην προβολή του, που θα πρέπει να σχεδιαστούν προσεκτικά και να αντιστοιχούν στην στρατηγική δημιουργίας και τυχόν επεκτάσεων του web site.

Συμπέρασμα

Η αγορά του internet είναι η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη αγορά και η Ελλάδα έχει αρχίσει να κάνει σημαντικά βήματα προς αυτόν τον τομέα, συνεπώς η παρουσία ακόμη και της μικρής και μεσαίας επιχείρησης είναι επιβεβλημένη αρκεί αυτή να γίνει με την σοβαρότητα και την προσοχή που αρμόζει σε κάθε επιχειρηματική ενέργεια που θέλει να είναι επιτυχημένη στην σημερινή άκρως ανταγωνιστική αγορά.